Thursday, March 30, 2006

Versie 2.0 Paper Outline

Na wat mailen onderling zijn we tot de volgende versie van onze outline gekomen, welke we vandaag gaan bespreken met Mirko:


Paper Outline Nieuwe Media en Participatiecultuur.

Werkgroep 2: Thijs Remmers, Simon de Coninck, Rutger Bruil.

Viral Marketing, Public Relations; Tactics en Strategies.

In deze paper outline zullen we wat dieper ingaan op hoe we ons onderzoek in onze paper gaan structureren. In ons onderzoeksvoorstel hebben we al een glimp gegeven van waar we aan willen werken. Deze paper outline is bedoeld om de te onderzoeken cases vast te stellen, en om een schets te geven van de indeling van de paper.

Om te beginnen herhalen we eerst de hoofdvraag:

Op welke manieren infiltreren bedrijven/overheden het publiek? Welke tactieken en strategieën worden hierbij gebruikt? In hoeverre maken ze hierbij gebruik van fenomenen uit de tegencultuur?

In de voorbereidingen voor dit onderzoek, en in de colleges zijn we tot de volgende positie gekomen:

De organisatie van de bedrijven is veel efficiënter dan de organisatie van de counter-culture.

Bedrijven maken efficiënter gebruik van de tactics voortkomend uit de counter-culture, juist omdat zij zich zo goed kunnen organiseren, in tegenstelling tot de counterculture zelf. Dit wil echter niet zeggen dat de counter-culture zich niet kan organiseren, de bedrijven kunnen het gewoon beter. Er is namelijk geld te verdienen.

In ons onderzoek willen wij dus gaan kijken naar de verschillende strategieën die de bedrijven gebruiken om de publieke opinie te beïnvloeden, en deze aan de hand van voorbeelden en een tweetal cases inventariseren en in kaart brengen.

Indeling paper:

Hoofdstuk 1:

- Inleiding.

- Vraagstelling en hypothese

Op welke manieren infiltreren bedrijven/overheden het publiek? Welke tactieken en strategieën worden hierbij gebruikt? In hoeverre maken ze hierbij gebruik van fenomenen uit de tegencultuur?

- Theoretische onderbouwing met literatuur (zie papervoorstel).

Hoofdstuk 2:

Ik kaart brengen van de te onderzoeken spelers:

Counter-culture en Tactics:

- Wat is counter culture

- Definitie counterculture

- Soorten acties counter culture.

- Voorbeelden (The Well, Freedom of expression, The Yes Men)

Bedrijven en Strategies:

- Wat voor strategiëen hebben bedrijven toegepast?

- Wat hebben ze overgenomen van de counter-culture.

- Voorbeelden (bv Microsoft Versus Linux)

Gebruik van Tactics en Strategies door overheden of instanties

- Voorbeeld Stichting Brein

Gebruik van Tactics and Strategies op een creatieve of productieve manier:

- Wat voor relatie hebben de beveiligingssystemen van eBay, Slashdot en Wikipedia met Tactics en Strategies?

* Hoe opvallend is het?

Ervaringen van klein aantal internet gebruikers

Hoofdstuk 3:

Inventarisering Tactics en Strategies:

Aan de hand van de bevindingen in hoofdstuk 2 willen we hier een inventarisering geven van de verschillende toegepaste technieken.

Legale gevolgen:

- Wat mag, wat mag niet, wat moet absoluut anders?

- Wie pleiten al voor dit soort dingen? Voor het waarborgen van de waarheid? Zijn er al instanties die dit in de gaten houden?

Conclusie:

Wat hebben we gevonden, wat moet er anders? Zijn er trends te zien, veranderen er al dingen? Wat is waar, wat niet?

* Indien genoeg tijd zou ik het wel leuk vinden om op Fora en sites rond te vragen aan mensen of ze ervaring hebben met dit soort tactics en strategies.
Hoe vaak komt het voor, hoe opvallend is het?
Daar kunnen we een hele simpele vragenlijst voor maken.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home