Thursday, March 16, 2006

commentaar vanuit college op presentatie voorstel

In het college van deze week hebben we bovenstaand Onderzoeksvoorstel gepresenteerd.

Tijdens de presentatie kwam uit de werkgroep de volgende vraag:

Welke positie gaan jullie innemen?

Uit de vraag welke positie gaan we innemen, kwam naar voren dat het lijkt dat we mogelijk al te veel naar de kant van de counter-culture hangen. Dat is niet de indruk die we wilden wekken. We willen zo objectief mogelijk zijn en proberen dit te bereiken door een groot aantal voorbeelden te vinden van het gebruik van strategies door bedrijven en tactics door de counter-culture.

Na wat vragen van de andere studenten en Mirko, en wat klassikaal brainstormen kwamen we tot de conclusie dat we kunnen uitgaan van de volgende positie:

De organisatie van de bedrijven is veel efficiënter dan de organisatie van de counter-culture.

Bedrijven maken efficiënter gebruik van de tactics voortkomend uit de counter-culture, juist omdat zij zich zo goed kunnen organiseren, in tegenstelling tot de counterculture zelf. Dit wil echter niet zeggen dat de counter-culture zicht niet kan organiseren, de bedrijven kunnen het gewoon beter. Er is namelijk geld te verdienen.

Mirko gaf ons als toevoeging daarop de volgende ideëen om mee te werken:

- We kunnen onderstrepen dat het gebruik van tactics en strategies heterogeen is, niet monogeen. Niet alleen de counter-culture maakt gebruik van tactics, ook bedrijven en overheden doen dit. Dit is waar we al een beetje naar keken in onze originele hypothese, waarin we stellen dat we verwachten dat de bedrijven de tactics van de counter-culture toeëigenen.

- We kunnen pleiten voor (een) wetsvoorstel(len) waarin geëist wordt dat er transparantie moet zijn aangaande fora, blogs, journalistieke artikelen en onderzoeken door bedrijven. Wie zit waar achter en wie betaalt wat?

- Wat is echt en wat niet? Er moet meer met waarheid gestrooid worden en minder met kant en klare onzin.

Wat we in ieder geval zullen doen in het onderzoek is het inventariseren van de verschillende tactics en strategies die gebruikt worden door de bedrijven. Hiervoor zullen wij op zoek gaan naar duidelijke voorbeelden, die we dan willen verdedigen aan de hand van verschillende meldingen op het internet waarin deze reclame ontmaskert wordt.

Volgende week wordt hier een populair wetenschappelijk artikel geplaatst (1 à 2 A4) waarin we de voornaamste hypothese en stellingen zo overtuigend en beknopt mogelijk zullen weergeven. Deze zullen we dan onderbouwen met voorbeelden (klikbaar of voetnoten).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home