Wednesday, March 15, 2006

Onderzoeksvoorstel Nieuwe Media en Participatiecultuur.

Werkgroep 2: Thijs Remmers, Simon de Coninck, Rutger Bruil.

Viral Marketing, Public Relations; Tactics en Strategies.

Voor ons onderzoek willen wij kijken naar de tactieken en strategieën die worden toegepast door de bedrijven en overheden om de publieke opinie van de mensen te beïnvloeden.

In de afgelopen jaren is het de bedrijven duidelijk geworden dat via het internet een heel groot publiek bereikt kan worden. Afgezien van de standaard vormen van reclame op het internet, zoals banners en pop-ups zijn er ook steeds meer alternatieve vormen naar voren gekomen vanuit de counter-culture waarmee men kan proberen de publieke opinie naar de hand te zetten. Verschillende voorbeelden zijn in de colleges besproken, in de vorm van namaak reclames zoals bijvoorbeeld het Nike plein[1], waarvan de plannen aanvankelijk als een vorm van cultuur kritiek beschouwd kon worden, maar later door Nike zelf opgekocht werden omdat het toch de aandacht van de consument naar Nike trok.

Ook de Puma[2] en Golf[3] reclames waren populair op het internet, en trokken de aandacht van de marketing afdelingen van de verschillende bedrijven.

Dit zijn echter voorbeelden van reclame die voortkwamen uit de counterculture.

Vanuit de bedrijven zijn ook dergelijke strategiëen bedacht om de publieke opinie te beïnvloeden. Zo heeft Microsoft verschillende campagnes gevoerd, en “wetenschappelijke” artikelen laten publiceren (gesponsord door Microsoft) die het gebruik van windows boven linux aanprijzen.

Er is veel geschreven over de tactieken van de counter-culture op het internet. Wat wij willen doen is aan de hand van 3 case studies, een beschrijving geven van de verschillende strategiëen die gebruikt worden door bedrijven als Microsoft, maar ook door verschillende politieke partijen, in de information warfare.

Fenomeen: De tactieken en strategieën die bedrijven/overheden kunnen gebruiken om het publiek te infiltreren. De manieren waarop ze hun boodschap (reclame, propaganda etc.) onder ‘het volk’ (kunnen) verspreiden.

Motivatie: Veruit het meeste onderzoek over strategieën en tactieken (dat wij hebben gevonden) is gevoerd vanuit het perspectief van de tegencultuur. Wij willen (aan de hand van deze onderzoeken) juist de andere kant (die van bedrijven en overheden) belichten. Dit geeft een vollediger beeld van dit veld: alleen informatie over tegencultuur is erg eenzijdig)

Theorieën/modellen: Bestaande theorieën over strategieën en tactieken die net.activisten (kunnen) gebruiken in cyberspace. Onder andere Evelien Lubbers, Reinhold Grether, Manuel Castells (hoofdstuk 6)

Methode: Case studie(s) gekoppeld aan literatuuronderzoek (zie theorieën en modellen): de in de literatuur beschreven modellen toepassen op voorbeelden uit de praktijk

Hoofdvraag: Op welke manieren infiltreren bedrijven/overheden het publiek? Welke tactieken en strategieën worden hierbij gebruikt? In hoeverre maken ze hierbij gebruik van fenomenen uit de tegencultuur?

(Hypothese): We verwachten dat de bedrijven/overheden zich de tactieken en strategieën van de tegencultuur toe zullen eigenen. Fight Fire With Fire.

Literatuur:

Castells, M., ‘The Politics of the Internet II: Privacy, Society, and the State’, in The Internet Galaxy. Oxford: Oxford University Press, 2002. 168-187

Dery, M. ‘Culture Jamming: Hacking, Slashing and Sniping in the Empire of Signs’, http://freischwimmer.net/dery.pdf (laatst geraadpleegd op 14-03-2006)

Grether, R., ‘How the Etoy Campaign Was Won’, in: Telepolis, 26-02-2000

Hebdige, D., ‘Subculture: The unnatural break’, in: Subculture: The Meaning of Style. London: Routledge, 1979. 90-99

(Lovink, G., Radical Media Pragmatism Strategies for Techno-Social Movements. http://www.aec.at/en/archiv_files/19982/E1998a_228.pdf (laatst geraadpleegd op 14-03-2006)

Lubbers, E. ‘Net.Activisme’, in: Lubbers, E. (ed.), Schone Schijn. Amsterdam: Fagel, 2002

Vegh, S., ‘The media’s portrayal of hacking, hackers, and hacktivism before and after September 11’, in: First Monday, volume 10, number 2 (February 2005). http://www.firstmonday.org/issues/issue10_2/vegh/index.html (laatst geraadpleegd op 14-03-2006)

Ziegler, H., ‘Dissent on The Net: Cultures of Electronic Resistance in The United States’, in: Journal of Hyper(+)drome.Manifestation. Berlijn: 10-11-2003 http://journal.hyperdrome.net/issues/issue1/ziegler.html (laatst geraadpleegd op 14-03-2006)

(Online) Bronnen:

PR Watch: http://www.prwatch.org

AdBusters: http://www.adbusters.org

Corporate Europe: http://www.corporateeurope.org

Dropping Knowledge: http://droppingknowledge.org

ActivistCash: http://www.activistcash.com/

Campaign For Creativity: http://campaignforcreativity.org/camp4creativity/index.jsp

Populaire/Commerciele Artikelen:

“White papers and research reports”. http://www.microsoft.com/windowsserversystem/facts/analyses/default.mspx (14 maart, 2006).

->Microsoft publiceert onderzoeksresultaten van verscheidene onderzoeksinstanties waarin wordt vermeld dat servers sneller en goedkoper draaien op Windows gebaseerde besturingssystemen dan op Linux gebaseerde systemen.

“LynuxWorks challenges Findings of Microsoft-sponsored Research Comparing Project-development Costs of Windows vs. Linux.”

http://www.lynuxworks.com/corporate/news/press/2003/073103a.php3 (14 maart, 2006).

->LinuxWorks reageert op bevindingen die Microsoft publiceert waarin wordt vermeld dat servers sneller en goedkoper draaien op Windows gebaseerde besturingssystemen. LinuxWorks stelt dat de onderzoeksinstanties die dit hebben geconstateerd, betaald worden door Microsoft.

Europe’s Debut ‘Worst Lobbying’ Award 2005.” http://www.eulobbyaward.org/intro.html (15 maart, 2006).

-> Website waar de ‘Worst EU Lobbying’ Award 2005 bekend is gemaakt. Op deze website staan meerdere grote bedrijven vermeld die op het internet nep “grassroots” beheren om in Europa (Brussel) hun lobby te ondersteunen. De site Campaign For Creativity is de winnaar van de ‘Worst EU Lobbying’ Award 2005. Deze site wordt er van beschuldigd een nep “grasroot” campagne te voeren, die pleit voor sterkere software patenten in Europa. De site lijkt te zijn opgezet door “creative professionals”, maar is eigenlijk een duidelijk voorbeeld van een pseudo “grassroot” campagne die wordt aangestuurd door grote bedrijven die op deze manier lobbyen voor wetgeving in Europa ten gunste van hun producten.

- Anti-Marketing, Spam-Free Food For Thought

http://www.anti-marketing.com/

-> Een bedrijf wiens marketing principes aan de hand van de volgende opsomming duidelijk worden: Anti-Marketing = Truth + Beauty – Spam

Dit bedrijf wil door het verminderen van spam, en het simpelweg mooi weergeven en zonder leugens te vertellen van en over de aan te prijzen artikelen de reclamewereld verbeteren.

Journalistieke Artikelen:

Manekin, Michael. PR Nation Anti-spin activist John Stauber penetrates America's lie machine.” New Mass. Media, Inc. 16 augustus 2001. http://www.ratical.org/ratville/PRnation.html (15 maart, 2006).

->Interview met de onderzoeksjournalist John Stauber waarin hij onder andere uitlegt hoe Amerikaanse industrieen valse “grassroot” organisaties opzetten.

“WHO'S PULLING THE EU LOBBY STRINGS?.” Newsletter 25, September 2005.

http://www.corporatewatch.org.uk/?lid=1872 (15 maart, 2006).

-> Een online nieuwsbrief waarin wordt vermeld dat er een toenemend aantal misleidende groeperingen op het internet ontstaat die de belangen vertegenwoordigen van grote bedrijven. Als voorbeeld wordt de Campaign for Creativity genoemd.

Manuel, Mike. “Nvidia Acused Of Deceptive Forum Tactics” 6 februari, 2006.

http://www.webpronews.com/blogtalk/blogtalk/wpn-58-20060206NvidiaAccusedofDeceptiveForumTactics.html (15 maart, 2006)

-> Hardware producent Nvidia betrapt op het lanceren van websites waarop de positieve eigenschappen van hun producten sterk benadrukt worden:

“ActivistCash.com exposed as Tobacco Front Group.” 4 January, 2002. http://www.prwatch.org/node/957 (15 maart, 2006).

-> PR Watch onthult dat meerdere industrieën zoals de takaksindustrie, alcoholindustrie en meerdere restaurant-ketens achter de website ActivistCash zitten die onthult hoe activisten aan hun geld komen. De site schildert de activisten, die tegen de belangen van de zojuist genoemde industrieën strijden, af als hypocriet en bemoederend.

Beder, Sharon. “Public Relations' Role in Manufacturing Artificial Grass Roots Coalitions”, Public Relations Quarterly 43(2) 1998. http://www.uow.edu.au/arts/sts/sbeder/PR.html (15 maart, 2006).

->Artikel dat de grassroots bespreekt die grote ondernemingen door speciaal daarin gespecialiseerde bedrijven laten opzetten om draagvlak te verkrijgen bij politici. Het artikel dat al weer stamt uit 1998 bespreekt voornamelijk het creeren van grote mailinglijsten en telefoonlijsten zodat het lijkt alsof de steun voor hun plannen heel groot lijkt.

Hawk, Thomas. “Boing Boing: Did Nvidia Hire an Army of Message-Board Sock-Puppets?” 6 februari, 2006.

http://thomashawk.com/2006/02/boing-boing-did-nvidia-hire-army-of.html (15 maart, 2006).

-> Hardware producent Nvidia ontkent geld te hebben gegeven aan individuen om op fora positief te berichten over Nvidia producten. Deze website laat zien hoe Nvidia naar buiten treedt om de aantijgingen te ontkennen.

Green, Joshua. “The Myth of Cyberterrorism” Washington Monthly. November 2002.

http://www.washingtonmonthly.com/features/2001/0211.green.html (laatst geraadpleegd 14-03-06).

-> Een Journalistiek artikel over voorbeelden van Information Warfare door de Amerikaanse regering.

Schaap, Jord. “Amerikaans onderzoek: Linux niet goedkoper dan Windows.” Edusite. 08-04-2004. http://www.edusite.nl/edusite/nieuws/13063 (laatst geraadpleegd 14-03-06).

-> Een journalistiek artikel op de Nederlandse Site Edusite over de uitkomst van een onderzoek waarin gesteld wordt dat een groot deel van de ict bedrijven Linux niet een beter alternatief vinden boven Windows.

Wetenschappelijke Artikelen:

Hill, Jeffrey. “The voice of the Blog: The attitudes and experiences of small business bloggers using blogs as a marketing and communication tool. (pag. 8-27).

http://jeffreyhill.typepad.com/voiceblog/files/MBADissertation.pdf

-> Een onderzoek door Jeffrey Hill van de Universiteit van Liverpool, naar het gebruik van kleine bedrijven van Blogs, om zo hun waren aan te prijzen.

Granger, Sarah. “Social Engineering Fundamentals, Part I: Hacker Tactics. “ last updated December 18, 2001. Security Focus. http://www.securityfocus.com/infocus/1527 (geraadpleegd 14-03-2006).

-> Dit wetenschappelijke/journalistieke (artikelen worden geplaatst wanneer de schrijver voldoet aan bepaalde door de site vastgestelde eisen) gaat in op het feit dat hackers niet alleen via technologische middelen aan passwords kunnen komen maar ook op een hele ouderwetse manier: Door met je te praten.

Redden, Guy. “Networking dissent: the Internet and the anti-globalisation movement.” Mots Pluriels, No. 18, August 2001. http://www.arts.uwa.edu.au/MotsPluriels/MP1801gr.html (laatst geraadpleegd 15-03-2006).

-> Artikel over de invloed van het internet op de anti-globalisering beweging.

Lovink, Geert & Schneider, Florian. A Virtual World is Possible: From Tactical Media to Digital Multitudes. October 2002.

http://www.cyberaxe.org/04/pdf/lovink_schneider.pdf (laatst geraadpleegd 14-03-06)

-> Het gebruik van nieuwe media in de anti-globaliserings beweging.

Brenner, Suzan W. “Toward A Criminal Law for Cyberspace: Distributed Security” Boston University. http://www.bu.edu/law/scitech/volume10issue1/BrennerWeb.pdf (laatst geraadpleegd 14-03-06).

-> Een artikel waarin controle en veiligheid in verschillende vormen van organisering worden onderzocht en vergeleken, zowel bij dieren, hedendaagse wetgeving en cyberspace.

-> Denning, Dorothy. “Activism, Hacktivism, And Cyberterrorism: The Internet as a Tool for Influencing Foreign Policy”. http://www.universal.net.br/acmm/Leituras/Networks_Netwars/MR1382.ch8.pdf

Dahlgren, Peter. “Civic Cultures and Net Activism: Modest Hopes for the EU Public Sphere.” Lund University. Conference on One EU – Many Publics? University of Sterling, 5-6 Feb. 2004. http://www.arena.uio.no/cidel/WorkshopStirling/PaperDahlgren.pdf

-> Wetenschappelijk artikel over het gebruik van het internet om de identiteit van de Europese burgers te vormen.

Lovink, Geert. “Radical Media Pragmatism Strategies for Techno-Social Movements.” 1998. http://www.aec.at/en/archiv_files/19982/E1998a_228.pdf

-> Een wetenschappelijk artikel over Information Warfare.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home